Maailman postipäivä herättää (ainakin minussa) monenlaisia aatoksia. Aikanaan posti on ollut todella tärkeä yhteydenpitoväline ihmisten kesken, mutta myös erilaisessa asioinnissa niin yrityksiin (tai yritysten kesken) kuin viranomaisiinkin.
Nyt posti on harvoille väline yhteydenpitoon edes kanssaihmisten välillä saati muiden kesken. Meillähän jopa viranomaisposti lakkaa toimimasta paperiversiona ja kaikki halutaan siirtää digimaailmaan. Monen mielestä asia on hyvä, mutta totuus on, että on vielä paljon kansalaisia, joille se vaan ei toimi. Toivottavasti heiltä ei aleta periä lisämaksua palvelun saamisesta paperiversiona!
Minä ihmettelen tässä myös sitä, että ensin pakotetaan kaikki hankkimaan Suomi.fi-tunnus ja vasta joskus seuraavan vuoden kuluessa tulee mahdollisuus käyttää myös joko Omaposti- tai Kivra-palvelua viranomaisviestinnän vastaanotossa. Miksi ei hommaa voida tehdä kerralla niin, että kaikki käyttöön tulevat palvelut alkavat toimia samanaikaisesti joko vuoden 2026 alusta tai samaan aikaan myöhemmin? Eihän taustalla ole ajatus, että kun ihmiset ovat pakon edessä luoneet Suomi.fi-tunnuksen, he eivät niin helposti siirtyisi muun tahon palveluun? Minä ainakin siirryn muualle, kun se on mahdollista! Syy löytyy Suomi.fi-palvelun toimivuudesta. Tunnus on ollut kauan ja suurin ongelma on tullut siitä, että vaikka on pyyntö saada normisähköpostiin tieto, että uutta postia on tullut, tietoa ei aina ole saapunut. Ohi on mennyt muutama tärkeä tiedote ja se ei luo luotettavaa kuvaa palvelusta.
Nyt posti on harvoille väline yhteydenpitoon edes kanssaihmisten välillä saati muiden kesken. Meillähän jopa viranomaisposti lakkaa toimimasta paperiversiona ja kaikki halutaan siirtää digimaailmaan. Monen mielestä asia on hyvä, mutta totuus on, että on vielä paljon kansalaisia, joille se vaan ei toimi. Toivottavasti heiltä ei aleta periä lisämaksua palvelun saamisesta paperiversiona!
Minä ihmettelen tässä myös sitä, että ensin pakotetaan kaikki hankkimaan Suomi.fi-tunnus ja vasta joskus seuraavan vuoden kuluessa tulee mahdollisuus käyttää myös joko Omaposti- tai Kivra-palvelua viranomaisviestinnän vastaanotossa. Miksi ei hommaa voida tehdä kerralla niin, että kaikki käyttöön tulevat palvelut alkavat toimia samanaikaisesti joko vuoden 2026 alusta tai samaan aikaan myöhemmin? Eihän taustalla ole ajatus, että kun ihmiset ovat pakon edessä luoneet Suomi.fi-tunnuksen, he eivät niin helposti siirtyisi muun tahon palveluun? Minä ainakin siirryn muualle, kun se on mahdollista! Syy löytyy Suomi.fi-palvelun toimivuudesta. Tunnus on ollut kauan ja suurin ongelma on tullut siitä, että vaikka on pyyntö saada normisähköpostiin tieto, että uutta postia on tullut, tietoa ei aina ole saapunut. Ohi on mennyt muutama tärkeä tiedote ja se ei luo luotettavaa kuvaa palvelusta.
Paketit tuntuvat olevan iso ongelma Postille. Suomalaiset ostavat "ihan liikaa krääsää Temusta ym.", kuuluu arvio. Onko posti tutkinut kaiken Temusta tai muualta tulleen tavaran laadun voidakseen määrittää kaiken krääsäksi? En ole Temun asiakas, mutta tiedän monien olevan ennen kaikkea hintasyistä. Ja nämä henkilöt ovat olleet suurimmalta osaltaan tyytyväisiä saamaansa tavaraan.
Mielenkiintoinen yhtälö: Posti haluaa lisää kirjepostia, jota ihmiset eivät halua (monet hintasyistä). Ihmiset haluavat (monet hintasyistä) lisää paketteja, joita sitten taas Posti ei halua. Vaikea yhtälö ratkaistavaksi?
Kun Postin valitus liiasta pakettien määrästä ei riitä, viime päivien isoksi uutiseksi ovat nousseet pakettien kuljetusmateriaalit. Ihmiset ovat käyttäneet pakettien lähetyksissä mitä erilaisempia esim. elintarvikkeiden tai muiden tavaroiden pahvikoteloita, muovipusseja, sipsikoteloita, teipattuja paketteja, sanoma- tai aikakauslehtiä, ruskeaa pakkauspaperia jne. Nyt niistä on tullut Postilta on tullut valitusta niistä. Sen ymmärrän, että muovipussi ei ole hyvä pakkausmateriaali, mutta siistit ja puhtaat pahvipakkaukset voi mielestäni hyvin kierrättää kuljetuslaatikkoina. Onko Postin ajatus, että jokaisen tulee ostaa Postin oma kuljetuskuori tai -laatikko?
Mielenkiintoinen yhtälö: Posti haluaa lisää kirjepostia, jota ihmiset eivät halua (monet hintasyistä). Ihmiset haluavat (monet hintasyistä) lisää paketteja, joita sitten taas Posti ei halua. Vaikea yhtälö ratkaistavaksi?
Kun Postin valitus liiasta pakettien määrästä ei riitä, viime päivien isoksi uutiseksi ovat nousseet pakettien kuljetusmateriaalit. Ihmiset ovat käyttäneet pakettien lähetyksissä mitä erilaisempia esim. elintarvikkeiden tai muiden tavaroiden pahvikoteloita, muovipusseja, sipsikoteloita, teipattuja paketteja, sanoma- tai aikakauslehtiä, ruskeaa pakkauspaperia jne. Nyt niistä on tullut Postilta on tullut valitusta niistä. Sen ymmärrän, että muovipussi ei ole hyvä pakkausmateriaali, mutta siistit ja puhtaat pahvipakkaukset voi mielestäni hyvin kierrättää kuljetuslaatikkoina. Onko Postin ajatus, että jokaisen tulee ostaa Postin oma kuljetuskuori tai -laatikko?
Kun kerran ajatuksiani asiasta aloin kirjoittaa, laitanpa vielä tämänkin koskien noita postin lokerikkoja. Posti ei pidä paketeista mikä on jo selväksi tullut. Minä taas en pidä noiden lokerikkojen käyttötavoista.
Aiemmin Postin Omaposti-palvelussa voi valita yhden (!) lokerikkopaikan, jota toivoi käytettäväksi. Toivoin minäkin. Käytän verkkokauppoja (kotimaisia ja EU:n alueelta) aika usein, mutta vain yhden kerran olen saanut pakettini toivomaani lokerikkoon. Muulloin se on viety noudettavaksi milloin mihinkin paikkaan. En ymmärrä, miksi toivomusmahdollisuus lopetettiin ja en ymmärrä, miksi ei voi olla vaikka kaksi toivepaikkaa. Ilmeisesti posti kuvittelee tietävänsä, mihin kenenkin on helpointa päästä. Tässä unohdetaan taas ne, joilla ei ole autoa tai mahdollisuutta pyöräillä tai kävellä palvelun luo. Minä ainakin hakisin pakettini mieluiten paikasta, jossa voin samalla hoitaa muitakin asioita. Tämä on olennaista, kun joutuu kyydistä maksamaan.
Usein paketti pitää hakea vielä 3-5pv:n aikana. Entä, jos olet matkoilla kaukana, eikä sinulla ole ihmisiä, joita voit pyytää hakijaksi?
👉 Olen ollut vuosikymmenet postin palvelujen suurkuluttaja. Tavallisia kirjeitä lähti muutama joka viikko, olin aktiivisena mukana Postcrossing-toiminnassa ja pieniä pakettejakin lähti usein. Nyt tavallisia kirjeitä lähtee muutama vuodessa, postcrossing-toiminta on jäänyt kokonaan ja paketteja lähtee muutama vuodessa. Se on vaan niin, että hinta-laatusuhde pitää olla kohdallaan, jotta palvelua haluaa käyttää. Paremman hinta-laatusuhteen tarjoaa Matkahuolto ja DHL.
Aiemmin Postin Omaposti-palvelussa voi valita yhden (!) lokerikkopaikan, jota toivoi käytettäväksi. Toivoin minäkin. Käytän verkkokauppoja (kotimaisia ja EU:n alueelta) aika usein, mutta vain yhden kerran olen saanut pakettini toivomaani lokerikkoon. Muulloin se on viety noudettavaksi milloin mihinkin paikkaan. En ymmärrä, miksi toivomusmahdollisuus lopetettiin ja en ymmärrä, miksi ei voi olla vaikka kaksi toivepaikkaa. Ilmeisesti posti kuvittelee tietävänsä, mihin kenenkin on helpointa päästä. Tässä unohdetaan taas ne, joilla ei ole autoa tai mahdollisuutta pyöräillä tai kävellä palvelun luo. Minä ainakin hakisin pakettini mieluiten paikasta, jossa voin samalla hoitaa muitakin asioita. Tämä on olennaista, kun joutuu kyydistä maksamaan.
Usein paketti pitää hakea vielä 3-5pv:n aikana. Entä, jos olet matkoilla kaukana, eikä sinulla ole ihmisiä, joita voit pyytää hakijaksi?
👉 Olen ollut vuosikymmenet postin palvelujen suurkuluttaja. Tavallisia kirjeitä lähti muutama joka viikko, olin aktiivisena mukana Postcrossing-toiminnassa ja pieniä pakettejakin lähti usein. Nyt tavallisia kirjeitä lähtee muutama vuodessa, postcrossing-toiminta on jäänyt kokonaan ja paketteja lähtee muutama vuodessa. Se on vaan niin, että hinta-laatusuhde pitää olla kohdallaan, jotta palvelua haluaa käyttää. Paremman hinta-laatusuhteen tarjoaa Matkahuolto ja DHL.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Niinkuin toivot muiden kommentoivan sinulle, niin kommentoi sinä muille.
Asiattomat viestit poistetaan selityksettä.