Ei kyllä tule mieleen, että on menossa talouskriisi ja valtion velka on jo pilvissä. Nimittäin, kun tutkii ajatuksella tuota 'Tunnin junaa' (joka ei edes ole tunnin juna), 'Turun junaa' tai 'Länsirataa'. Sanotaan, että "Rakkaalla lapsella on monta nimeä". Ilmeisesti tämä on joillekin sitten se rakas lapsi...
Kun katsoo tuota kuvaa (https://lansirata.sitowise.com) radan suunnitellusta reitistä, jää kysymys, onko järkevää sijoittaa isot rahat reittiin, joka ehkä kenties mahdollisesti joskus valmistuu kokonaan, mutta ei muuta olennaisesti matkustusaikaa.
Raha ratkaisee -vai?
Kustannusarvio ENSIMMÄISELLE OSALLE on n. 1,32 miljardia euroa. Kunnat maksavat 400 miljoonaa euroa/kunta ja valtio saman verran myymällä valtion omaisuutta. Lisäksi Länsirata Oy (osakkaina Suomen valtio sekä Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi) saa valtuudet 500 miljoonan euron lainaan.
Anteeksi, mutta minä en usko tuon rahoituksen riittävyyteen. Sitähän on jo laajalti epäilty nimenomaan siltä osin, että onko kaikki asiaan vaikuttavat menoerät huomioitu. "HS:n tietojen mukaan Väylävirasto varoitti, että Länsiradan kustannusarviosta voi puuttua jopa 150 miljoonan euron osuus."
Tässä on myös koko aika muistettava, että tämä kattaa vasta ensimmäiset osat (Espoo-Lohja ja Salo-Turku). Väliin jäävän osuuden rakentaminen joskus paljon myöhemmin, tuo jälleen suuret menoerät.
Siitä tulee ensin kaksi pätkää rataa
Jos ko. rata valmistuu nyt esillä olevilla suunnitelmilla, kyse ei ole yhdestä radasta, vaan kahdesta pätkästä rataa ja niiden väliin jää useita kymmeniä kilometrejä odottamaan radanpätkiä yhdistävää pätkää rataa.
Sen toteutus ja rahoitus (!) jää sitten tulevien hallitusten murheeksi ja on aivan varmaa, että pian tämän hetken päätösten valmistuttua, alkaa vaatimukset sen kolmannen pätkän suunnittelusta ja rahoituksen selvittämistä. Tarvitaan taas miljardi tai enemmän. Kyse kuuluukin, mistä se aiotaan koota.
Rahaa palaa - onko tarpeellista?
Rahaa palaa - onko tarpeellista?
Ymmärrän, että Helsingin ja Turun välille hyvät julkaiset liikenneyhteydet ovat tärkeät. Minun mielestäni tulee asiaa tutkia laajalti kokonaisuuden kannalta! Nyt jo välillä on hyvin toimivat bussiyhteydet ja sitä ei saa unohtaa. Niitä voi tarvittaessa myös lisätä.
Rantarata on toki kunnostuksen tarpeessa, mutta minä näkisin mieluummin jo olemassa olevan radan kunnostamisen (sekin on kallista, tiedän), sillä uskon, että välttämättömät kunnostustyöt olisivat ajallisesti nopeammat ja epäilen, että lopulta edullisempaa kuin kokonaan uusi rata.
Maailma muuttuu ja veikkaanpa vaan, että kun joskus todella pitkän ajan kuluttua Länsirata voisi valmistua, silloin eletään jo erilaisessa maailmassa, jossa myös kulkuneuvot toimivat toisin.
Rantarata on toki kunnostuksen tarpeessa, mutta minä näkisin mieluummin jo olemassa olevan radan kunnostamisen (sekin on kallista, tiedän), sillä uskon, että välttämättömät kunnostustyöt olisivat ajallisesti nopeammat ja epäilen, että lopulta edullisempaa kuin kokonaan uusi rata.
Maailma muuttuu ja veikkaanpa vaan, että kun joskus todella pitkän ajan kuluttua Länsirata voisi valmistua, silloin eletään jo erilaisessa maailmassa, jossa myös kulkuneuvot toimivat toisin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Niinkuin toivot muiden kommentoivan sinulle, niin kommentoi sinä muille.
Asiattomat viestit poistetaan selityksettä.