Politiikassa on kÀytössÀ enemmÀn tai vÀhemmÀn toimivia keinoja siirtÀÀ keskustelu asiasta toiseen, jotta se alkuperÀinen asia unohtuu.
TĂ€nÀÀn loistava esimerkki asiasta on perheenjĂ€senten palkkaaminen avustajaksi. Kun soteministeri palkkasi poikansa avustajakseen, asiastahan nousi kunnon kohu. MitĂ€ sitten tapahtui? Pikavauhdilla puolue pÀÀtti, ettĂ€ seuraavan vaalikauden alusta ei saa enÀÀ palkata perheenjĂ€seniĂ€ avustajaksi. Huomio kiinnittyykin nyt tĂ€hĂ€n pÀÀtökseen ja alkuperĂ€inen aihe on kĂ€tevĂ€sti siivottu pois keskusteluista. SitĂ€ paitsi, keskustelussa korostetaan nyt pÀÀtöstĂ€ kiellosta, joka kuitenkin astuisi voimaan vasta seuraavan hallituskauden alussa. đ”đ«
Minusta koko avustajajÀrjestelmÀ pitÀisi uusia:
- EnsinnÀkin kansanedustajille avustajia erikseen sovittava mÀÀrÀ/ ryhmÀ (esim.1-5) ja vain nÀiden ryhmÀkohtaisten avustajien palkan maksaa eduskunta.
- Jos kansanedustaja haluaa henkilökohtaisen avustajan, hÀn maksakoon henkilökohtaisesti tÀmÀn palkan
- MinistereillÀ voi olla useampikin avustaja riippuen hallinnonalan laajuudesta. Ministerikohtaiset tehtÀvÀt nÀkyvÀt eduskunnan sivuilla.
- Avustajalla tulee olla jokin suoraan hallinnonalaan liittyvÀ koulutus eli kuka tahansa ei voi tulla valituksi.
- Avustajaksi voidaan valita lÀhisukulainenkin, jos hÀnellÀ on oikeasti alaan liittyvÀ koulutus suoritettuna ja mielellÀÀn työkokemustakin ennen avustajatyön alkua. Avustajatyö ei voi olla harjoittelupaikka valmistautumiseksi tulevaan poliittiseen uraan.
#avustaja, #kansanedustajan avustaja #avustajan koulutus

Ei kommentteja:
LÀhetÀ kommentti
Niinkuin toivot muiden kommentoivan sinulle, niin kommentoi sinÀ muille.
Asiattomat viestit poistetaan selityksettÀ.